Een community wordt persoonlijk

In 2000 begon ik als professioneel dagvoorzitter te werken. Eerst nog mondjesmaat, want het was nog geen gewoonte daar een specialist voor in te huren. Voor elke opdracht kwam een zogeheten ‘intake’. De bijeenkomsten kenden twee smaken, een zakelijke bijeenkomst of een persoonlijke meeting. Zeg maar het verschil tussen een strategiesessie of een dagje team-builden. Ik heb dat vanaf de allereerste dag vreemd en niet wijs gevonden. Waarom moest dat zo uiteen, inhoudelijk en persoonlijk? De meeste opdrachtgevers in die startperiode waren onvermurwbaar. Tijdens een visiebijeenkomst over persoonlijke kwesties spreken was tijdverlies. Soms was sprake van regelrechte paniek en werd tijdens de intake bijna geschreeuwd. ‘Niet persoonlijk worden, niet persoonlijk worden’. In de laatste tien jaar is dat volkomen veranderd. Scripts voor een congres of heidag  van mijn hand werden soms afgewezen met de toevoeging: ‘leuk, maar niet persoonlijk genoeg’. En dan ging het om een -zo leek het – puur inhoudelijke hulpvraag.

Werkervaringen delen

Een professionele community kent voor mij drie peilers, werken met complexe kwesties, uitgedaagd worden en persoonlijk zijn. Ik ga hier door op dit laatste. Persoonlijk zijn en worden invullen kan op vele manieren. Voor de hand liggend maar niet zo boeiend is om te praten over persoonlijke onderwerpen als bijvoorbeeld vakanties. Het mag overigens best. Beter is wat in de literatuur over community-building aangeduid wordt als ‘technical snoozing’ (door bijvoorbeeld Etienne Wenger e.a. in ‘Cultivating Communities of Practice’ uit 2002, een nog steeds relevant handboek). Technical snoozing staat voor ruimte en tijd inbouwen om te praten over operationele kwesties op het werk, van omgaan met management of medewerkers tot aan praktische vakkwesties. Deelnemers aan een community vinden dit – zo merk ik – heerlijk, stuk voor stuk.

Steun bieden

Een community is en wordt ook persoonlijk door in te zetten op steun. Vanuit het principe ‘jouw probleem is ook (een beetje) mijn probleem’. Ik noem bewust een beetje, een te radicale invulling botst met de (nog?) dominante cultuur. Veel communities in de hulpverlening zijn bijna volledig vanuit dit principe opgezet, het zijn ‘self-help communities’. Deelnemers ruilen hulp en aandacht, denk bijvoorbeeld aan patiëntenplatforms. Een community op het beste van haar kunnen is een echte steungroep. Waar in het gewone organisatieleven vaak concurrentie de norm is (er is nu eenmaal sprake van strijd om schaarse middelen) biedt een community gewenst en noodzakelijk tegengas. Elkaar helpen, ook al spelen op de achtergrond concurrerende organisatiebelangen, gebeurt in een community op persoonlijke titel en daarom ‘mag’ het ook. Het is voor mij een niet te onderschatten winstpunt van het werken met een community. 

Persoonlijke ervaring

Wat onderbelicht nog qua praktisch gebruik maar voor een community-builder zeer effectief, is het bewust naar boven halen en gebruiken van 100 procent persoonlijke ervaringen. Bij het uitdenken van nieuwe methodes of nieuwe oplossingen. Recent maakte ik in een community gebruik van het fenomeen jeugdherinneringen. De groep was zelden zo geïnspireerd, ikzelf trouwens ook. De verklaring daarvoor is eenvoudig, wat dichtbij komt raakt mensen, ook als zij actief zijn in hun professionele rol.

Ervaringsdeskundigen

Een jargonwoord is de term ervaringsdeskundige. Het is onaardig gesteld een eufemisme voor niet- echt- deskundig, in de ogen van wel-bekwame-professionals. De ervaringsdeskundige is expert in huis-tuin- en keuken kennis, niet wetenschappelijk gevalideerd door ‘hard onderzoek’. Professionals zijn vaak als de dood voor de inbreng van ervaringsdeskundigen, ook omdat de stijlvorm van een ervaringsdeskundige niet altijd netjes aansluit bij de manier waarop ‘professionals’ met elkaar omgaan en praten. Anders gezegd, ze spreken ‘uit het hart’, met vaak een flinke dosis emotie, het is niet altijd even gepolijst. Een community wordt persoonlijk door ervaringsdeskundigen het podium te geven. Zij zijn de echte hoofdrolspelers. De inbreng van ervaringsdeskundigen is ook anno nu geen ‘business as usual’. Een community-builder die zijn rol kent is daar voortdurend alert op en knokt daar ook voor.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s