Een sterke community is een café

Elke goede online community heeft een geheim. Wat is dat geheim? Ik merk dat er een markt is van community-managers die ‘volle zalen’ beloven, online dan. ‘Werk met mij, en het resultaat is een goede community’, is de steevast vertelde boodschap. Een goede online community is allereerst een volle community, een groep met veel bezoekers en leden. Veel deelnemers alleen is niet genoeg, belangrijk is daarnaast dat inhoudelijk ook wat te genieten valt. Een community vol met trollen die slecht argumenteren en meestal op de persoon spelen schiet ook niet op.

‘Joining the community’

Belangrijk is dat een community-manager snapt waarom mensen deelnemen aan een zakelijke community (ik laat de hobby-groepen nu even buiten beschouwing) en daar slim en doelbewust op inspeelt. Wat zijn die redenen? Auteur Jan Bierman noemt in het boek ‘Specialization in online innovation communities’ (2014) een aantal redenen om mee te (blijven) doen in een online community. Een belangrijke reden is allereerst om hulp vragen bij een inhoudelijk of zakelijk probleem. Een ander motief is simpelweg het halen of brengen van informatie en kennis. Deelnemers doen mee om wat te leren, al was het maar om te leren of voor hun plannen of voorstellen wel of niet draagvlak bestaat. Andere motieven zijn iets willen verkopen of nieuwe contacten opdoen.

‘So far so good’, dat is geen bijzonder groot nieuws. Waarom lukt het nou bij de ene groep wel om de community actief en vitaal te krijgen, en bij de andere niet? Overal staan prachtig ontworpen virtuele community’s te verpieteren, zelfs met hele actieve community-managers. En toch zit er vaak geen leven in. En wordt waar wat een cynicus ooit zei, ‘internet biedt de kans om veel te vertellen, wat jammer nou dat nauwelijks wordt geluisterd’.

Het ‘design’ en de stijl van begeleiden

Jan Bierman schrijft in zijn overigens wel leerzame boek een spannend bijzinnetje. Een zinnetje over het belang van het design en stijl van begeleiden. Design en stijl dus, hij werkt dit helaas niet uit. Ook in vergelijkbare publicaties die ik bekeek over online-communities – en dat zijn er heel veel inmiddels – wordt daar verrassend weinig over verteld.

Dat is onterecht, want het geheim van een sterke groep zit volgens mij niet zozeer in het onderwerp, niet in de status van leden of in hun passie voor het onderwerp (al is dit laatste wel relevant). Ik denk dat vooral de stijl telt. Ben je in staat sfeer te maken, is er humor aanwezig en wordt de groep mede daardoor simpelweg een prettige plek om te verblijven. Een lichte vorm van gekte en monomanie van de begeleider is daarbij een pre zoals daarnaast aardig zijn, zeer betrokken en inhoudelijk scherp.

De kracht van het café

De beste (online) communities die ik ken zijn een café, waar regelmatig langs het randje wordt geschuurd. En de begeleider is een iets te aanwezige cafébaas. In zo’n café worden dingen bij de naam genoemd, door de cafébaas voorop. In geen enkel keurig community-boek ben ik nog tegengekomen dat de beste begeleider trekjes moet hebben van een straatvechter. Dat werkt namelijk heel goed!

Wie om zich heen kijkt ziet dat ook offline het café model flink om zich heen grijpt. Zoals in de publieke en in de private sector, denk aan het begripvolle zorgcafé, het sportcafé, het aanbestedingscafé, ga zo door. We hebben het hier dus over zakelijke, professionele communities! Het café-concept symboliseert de behoefte aan persoonlijk contact en vriendelijke omgangsvormen. In een community mag werken ook gezellig zijn, zelfs als de cafébaas wat luidruchtig is.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s