Het visitekaartje van een community is een boek

In het boek 42 Rules for Driving Succes with Books (onder redactie van Mitchell Levy) schrijven 42 management-auteurs hoe hun carrière een enorme ‘boost’ kreeg doordat zij schrijver werden, ze publiceerden namelijk allemaal een boek. De publicatie is van lang voor het echte internet-tijdperk, dat is 2008 (het is bijna grappig hoe dichtbij dat eigenlijk is). Waarschijnlijk schrijven vergelijkbare mensen anno 2019 een blog, of maken een vlog of een podcast.

De explosiekracht van een idee

De strekking van is hun stukjes is steeds hetzelfde. Mede door het boek werden zij een ‘thought leader’, doordat zij mochten spreken op congressen en omdat zij via het boek de kans kregen bijzondere mensen te ontmoeten die hen inhoudelijk en zakelijk een ‘jumpstart’ bezorgden.

Het is de VS en het is ‘way back’. De toon van 42 Rules is bijna pochend, auteurs noemen letterlijk hoeveel geld ze kregen voor een spreekbeurt en het woord sociaal ondernemerschap moest klaarblijkelijk nog uitgevonden worden.

Wat desondanks leerzaam is is de gedachte dat het uitventen van een idee of verzameling van ideeën zorgt voor een explosieve wending. Verander de wereld en begin met een idee. In het oeroude en bijna mythische gevecht tussen het zwaard en het idee is het op de lange termijn bijna altijd het idee dat wint!

Samen ‘thought leader’ worden

Voor een community-ondernemer is het verhaal van 42 Rules aanstekelijk. Maak van de community een ‘thought leader’ en schrijf samen een boek. Vijf jaar terug ontmoette ik een bevlogen man, hij heet Richard van der Lee. Bekijk even http://organileren.nl/richard-van-der-lee/ . Hij had toen al een tijdje een eigen uitgeverij, de ABC uitgeverij. Zijn concept was opmerkelijk en voor mij aansprekend. Hij liet steeds een bepaalde community zelf een boek schrijven. Ik herinner me hele aardige boeken van de ABC-uitgeverij over opvoeden, geschreven door kinderen, een boek van defensie-ambtenaren en een boek van consultants over een ommekeer in hun (werkende) leven. Hij schreef zelf niet, maar liet de community-leden de hoofdstukjes indienen en zorgde voor de marketing. Dit klinkt overigens veel eenvoudiger dan het in de praktijk was. Diezelfde Richard maakt nu furore als – onder andere – serious-play trainer, altijd een stap vooruit dus!

De magie van community-boeken

Ik heb hem indertijd thuis opgezocht en gevraagd of hij mee wilde doen aan een boek over de community op Scheveningen, in zijn geest. Hij reageerde met enthousiasme maar had helaas geen tijd (of het budget was veel te laag, dat kan ook). Het community-boek ‘Scheveningen Schittert’ is er gekomen, is een paar jaar terug gratis huis aan huis bezocht, 30.000 exemplaren. Ik ontdekte toen ‘iets’ van de magie van community-boeken.

Sindsdien zijn vele publicaties gevolgd, een stuk of vijftien inmiddels, tot aan zeer binnenkort een boek van de community met aanbestedings-specialisten. Een community-boek is maar een van de mogelijke vormen. Een film, podcast of andere mediale vorm werkt ook.

Een community van vakmensen bezit samen een rijke verbeeldingskracht. Een boek met ideeën vergroot het aanzien van de gehele groep. Elke professionele groep of groep van ervaringsdeskundigen bezit de potentie om een ‘thought leader’ te worden.

Een constructieve toon helpt

Robin Ryde benadrukt in het boek ‘Thought leaderschip, moving heart and minds’ uit 2007 hoe belangrijk de toon van thought leadership is. Klagen helpt niet echt, constructief zijn werkt beter. Ik laat dit nu bewust even onuitgewerkt, Ryde behandelt zeer eloquent verschillende denkstijlen voor het maken en schrijven van publicaties. De strekking is dat naast het idee en boek ook de verpakking en stijl een grote rol speelt, welkom in het tijdperk van  ‘branding and framing’.

Een community-ondernemer die helpt om samen een boek te schrijven maakt krachten los die bijzonder sterk (kunnen) worden. Een community-boek is een visitekaartje van een groep die met hart en ziel ergens voor staat. Een positief boek geeft energie die dikwijls onweerstaanbaar is.

 

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s